Logotyp och grafisk profil

Syftet med Kulturens grafiska profil är att se till att användandet av Kulturens logotyp och olika grafiska byggstenar sker konsekvent i alla kommunikationskanaler. Oavsett om det är i tryck eller för digitala medier. Det är viktigt att Kulturens visuella bildspråk genomsyras av vår verksamhet och våra värderingar. Kontakta kommunikationsansvarig vid frågor kring användandet!

Kulturens logotyp

Kulturens logotyp kan användas i två färger, vit eller svart. Den ska aldrig färgas med Kulturens komplementfäger. Den får inte beskäras, skalas om eller på något annat sätt förändras i sina proportioner.

Logotyp med devis

I första hand använder vi vår logotyp med devisen ”studieförbundet för kulturutövare”. Den får bara användas i svart på ljus bakgrund.

Ladda ner logotyp med devis i pdf-format
Ladda ner logotypen i jpg-format
Högerklicka och välj ”Spara som”.
Kontakta Kulturens för högupplöst version för tryck m.m.


Samarbeten

När Kulturens deltar i samarbetsprojekt med andra organisationer så ska denna grafik användas.

Ladda ner grafik för utskrift i A3 (pdf-format)
Högerklicka och välj ”Spara som”.
Kontakta Kulturens för högupplöst version för tryck m.m.


Illustration och färger

Vågillustrationen är framtagen för att användas i Kulturens kommunikation, kontakta Kulturens för en högupplöst fil av den.

Åtta färger finns utvalda för att komplettera vågorna, och används främst i illustrationer, diagram och infografik.


Typsnitt

Kulturens använder sig av två typsnitt i sin kommunikation för igenkänning och tydlighet.

Trade Gothic finns i flera olika vikter och används i extern kommunikation som tex trycksaker.

Garamond är förinställd i våra brevmallar och används främt i skriftlig kommunikation som tex brev.

Exempel


Bildspråk

Kulturens bildspråk ska genomsyras av människor och närvaro i verksamheten. Fotografen får gärna befinna sig mitt bland kulturutövandet för att verkligen dokumentera och visa på glädje och gemenskap. Själva utövandet är centralt i Kulturens men bredden på verksamheten är viktig.

Exempel

Jenny Mattsson

PR- och kommunikationsansvarig
jenny.mattsson@kulturens.se
073-393 67 67